wtorek, 22 stycznia 2013

Scenariusz VI- Edukacyjne zastosowanie komputerów

TEMAT 8- Ekonomiczne aspekty działania mediów.
Czas realizacji – 5godzin



Cel : Uczestnik zna i rozumie ekonomiczne działania mediów.


Cele szczegółowe :


1)Uczestnik wie co to jest rynek mediów:
• wie, że są różne rodzaje mediów i umie to pokazać na przykładach,
• wie, że media mają odbiorców/użytkowników,
• umie nazwać tradycyjne rodzaje mediów: prasa, radio, telewizja,
• wie, że media tworzą wraz z ich użytkownikami tzw. rynek mediów,
• wie, że są różne typologie mediów: np. media tradycyjne i tzw. nowe media, mass-media i media społecznościowe,
• wie, że w obszarze mediów działają przedsiębiorstwa: ktoś tam pracuje i w ten sposób zarabia na życie, ktoś tym zarządza,

2)Uczestnik rozumie czym jest informacja w kontekście dobra ekonomicznego:
• umie dzielić się informacjami z innymi,
• wie, że informację można przekazać bezpośrednio lub pośrednio;tym drugim zajmują się media (prasa, media elektroniczne),
• rozumie pojęcie reklamy;wie, że są komunikaty perswazyjne i informacyjne,
• rozumie, że informacja ma swój kontekst, który decyduje, czy mamy do czynienia z przekazem perswazyjnym, czy czysto informacyjnym;
• umie rozróżnić reklamę od przekazu informacyjnego;

3)Uczestnik wie, że media są finansowane oraz że istnieją wybrane sposoby na zarabianie w nowych mediach :
• rozumie, że za dostęp do mediów się płaci,
• wie, że jako nieletni nie może dokonywać samodzielnie transakcji w internecie,
• wie, że są takie gry sieciowe, w których podstawowa usługa jest bezpłatna, ale trzeba płacić za dodatkowe funkcjonalności,
• wie o istnieniu ukrytych płatności w internecie,
• wie, że czasem informacja o podwyższonej płatności za skorzystanie z jakiejś usługi nie jest dość wyeksponowana i trzeba umieć ją rozkodować,

4)Wie na czym polega polityka medialna:
• wie, że polityka medialna to ogół działań związanych z funkcjonowaniem mediów (ich regulacją, nadzorem i kontrolą) i umie wskazać elementy tej polityki;

PRZEBIEG ZAJĘĆ :

1)Wprowadzenie do tematu . Udzielenie ogólnych informacji na temat ekonomicznych aspektów działania mediów. Podzielenie uczestników na 4 osobowe grupy w których tworzona będzie prezentacja. Uczestnicy przedstawią rodzaje mediów oraz przykłady jakie do nich mogą należeć.Poznanie typologii mediów , wskazanie przez uczestników ich przykładów. Mini wykład na temat drugiej strony mediów,udzielenie informacji ,że w mediach pracuje wiele osób .

2)Praca w dwuosobowych grupach . Uczestnicy wymieniają się ciekawymi informacjami na temat swojego życia. Organizacja dyskusji w której uczestnicy wskażą , które informacje należy przekazać osobiście, a jakie można przekazać za pomoca mediów. Rozmowa na temat roli reklamy w mediach. Ćwiczenie w którym prowadzący podaje przykłady a uczestnicy rozróżniają je na reklamę oraz przekaz informacyjny.

3)Praca na komputerach. Uczestnicy wyszukują portale , na które dostęp jest płatny. Rozmowa na temat, np.gier z którymi się zetknęli uczestnicy , gdzie początkowy dostęp jest darmowy, bądź gdzie potrzebna jest dopłata aby uzyskać dodatkowe opcje i możliwości. Mini wykład prowadzącego na temat uiszczania takich opłat, przypomnienie o koniecznym w tym przypadku odpowiednim wieku.

4)Prowadzący tłumaczy na czym polega polityka medialna . Uczestnicy wspólnie z prowadzącym dochodzą do elementów takiej polityki . Następnie podzieleni na 4 osobowe grupy wybierają po jednym takim elemencie i za pomocą prezentacji przygotowanej przez nich w Power Point przedstawiają go.

5) Podsumowanie . Zebranie wszystkich informacji . Podzielenie się wrażeniami.


METODY :
- miniwykład
-dyskusja
-praca w grupach


POMOCE NAUKOWE :
-zastosowanie komputerów,
-mazaki, kredki , długopisy, markery,
-brystol,
-papier samoprzylepny,

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz