TEMAT 1-
Korzystanie z informacji
Czas realizacji- 5
godzin
CEL:
Uczestnik potrafi korzystać z informacji na poziomie minimum w kształceniu
ustawicznym.
CELE
SZCZEGÓŁOWE:
1) Uczestnik
zna źródła informacji.
•
wie, jakie są najważniejsze źródła informacji we współczesnym świecie
•
umie wykorzystać główne źródła informacji
•
umie ocenić wiarygodność informacji
•
umie dokonać wyboru źródeł informacji, biorąc pod uwagę takie kryteria jak
wiarygodność, relewancja, łatwość i efektywność korzystania.
•
rozumie, jakie jest znaczenie informacji w społeczeństwie XXI wieku
•
rozumie, że informacje różnią się w zależności od źródła i zdaje sobie sprawę z
konsekwencji
2) Uczestnik
potrafi wyszukiwać informacje.
•
wie, że aby wyszukać informację musi posiadać odpowiednie umiejętności
•
umie wyszukiwać informacje w źródłach tradycyjnych oraz elektronicznych
•
rozumie, że wynik wyszukiwania zależy od tego, jak będzie sformułowane
zapytanie informacyjno-wyszukiwawcze
•
rozumie konsekwencje, jakie może mieć opieranie swoich decyzji na złych
informacjach
3) Uczestnik
ma krytyczne podejście do informacji.
• wie,
że nadawcy informacji mogą chcieć wywrzeć na niego negatywny wpływ
•
wie, jakie są podstawowe kryteria oceny źródeł informacji
•
umie dostrzec różnicę pomiędzy informacją prawdziwą i nieprawdziwą
•
umie kwestionować wiarygodność informacji
•
umie porównywać informacje w różnych źródłach
•
rozumie, czym jest manipulacja informacją
4) Uczestnik
umie wykorzystywać informacje.
•
wie, że prezentując wyniki swojej pracy, powinien brać pod uwagę potrzeby
odbiorców
•
umie wprowadzać, zachowywać i odzyskiwać wyniki swojej pracy
•
umie sprawdzać dokładność informacji
PRZEBIEG
ZAJĘĆ
1) Wprowadzenie
do tematu. Przedstawienie genezy wykorzystywania informacji. Praktyczne zajęcia
przy pomocy komputerów stacjonarnych(uczestnik poznaje najważniejsze źródła
informacji, ocenia wiarygodność informacji, dokonuje wyboru źródeł informacji).
2) Tworzenie
prezentacji multimedialnych w programie Power Point na dowolny temat z
wyszukanych przez siebie informacji. Uczestnik dowiaduje się jakie mogą być
konsekwencje opierania swoich decyzji na fałszywych informacjach oraz uczy się
prawidłowo formułować zapytania.
3) Wyświetlenie
krótkometrażowego filmu o krytycznym podejściu do informacji. Uczestnik
następnie dyskutuje o negatywnym wpływie niektórych nadawców. Uczy się
kwestionowania wiarygodności informacji. Zostaje przedstawiony problem
manipulacji informacją (prezentacja multimedialna).
4) Podzielenie
uczestników na czteroosobowe grupy. Praca na temat wykorzystywania informacji.
Każda grupa przedstawia swój pomysł na to jak sprawdzić dokładność informacji i
przedstawia propozycje wykorzystywania ich.
5) Podsumowanie.
Podzielenie się wrażeniami na temat kursu.
POMOCE
NAUKOWE:
-zastosowanie
komputerów stacjonarnych oraz komputerów przenośnych
-tablice
interaktywne
-rzutnik
oraz projektor
-arkusze
brystolu, długopisy, flamastry
METODY:
-asymilacji wiedzy - uczenie się przez przyswajanie: pogadanka, dyskusja, wykład
-praktyka-
przedstawienie krótkometrażowych filmów edukacyjnych, tworzenie prezentacji
multimedialnych
-praca
w grupie
GRUPA OLKADONA- PEDAGOGIKA RESOCJALIZACYJNA(ZAOCZNE)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz