wtorek, 22 stycznia 2013

Scenariusz III- Edukacyjne zastosowanie komputerów


Temat 3 - Język Mediów
Czas realizacji- 5 godzin
CEL- Uczestnik zna język jakim posługują się media.

CELE SZCZEGÓŁOWE:
1)
Poznawanie natury języka mediów.
• rozumie jakie zachodzą różnice między poszczególnymi gatunkami medialnymi i potrafi je odróżniać
• potrafi formułować komunikaty informacyjne w różnych formach
• potrafi formułować komunikaty informacyjne za pomocą środków komunikacji tj. np.: poczta elektroniczna, czat, komunikator głosowy

2) Rozpoznawanie funkcji komunikatów medialnych.
• dostrzega różnice pomiędzy przekazami informacyjnymi, opiniami, a perswazją, np. w wypowiedziach polityków czy też reklamach
• rozróżnia przekazy informacyjne od rozrywkowych

3) Rozumowanie kultury komunikacji medialnej.
• rozumie potrzebę dostosowanie języka komunikacji z różnymi grupami odbiorców
• rozumie specyfikę dostosowania języka do komunikacji z grupami odbiorców za pośrednictwem mediów
• zna znaczenie mowy ciała
• rozpoznaje podstawowe gesty
• rozpoznaje pozycje ciała i mimikę
• rozumie znaczenie odległości od innych osób w komunikacji i dostosowywanie intonacji głosu
• potrafi wskazywać znaczenie odległości od innych osób w życiu publicznym


PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1)
Wprowadzenie do tematu. Wyjaśnienie uczestnikom hasła „język mediów”.

2) Uczestnik podchodzi do tematu praktycznie. Poznaje naturę języka mediów przy pomocy fragmentów programów. Przez prowadzącego puszczane zostają fragmenty programów informacyjnych, debaty w studio telewizyjnym, serialu oraz thrillera, a uczestnik ma za zadanie scharakteryzować ich cechy oraz odpowiedzieć na pytanie „Czym się różnią?” na własnym komputerze w programie Microsoft Word. Później kolejno prezentują swoje spostrzeżenia.

3) Uczestnicy mają za zadanie sformułować dwa komunikaty informacyjne w krótkich formach przy pomocy takich środków, jak komunikator internetowy, czat, poczta elektroniczna. Uczą się jak należy wykonać to prawidłowo.

4) Wyświetlenie krótkiej wypowiedzi polityka i wyjaśnienie przez prowadzącego gdzie pojawiła się opinia, gdzie informacja, a gdzie preswazja. Następnie krótka dyskusja na ten temat. Prowadzący pokazuje przykład rozróżniania przekazów informacyjnych od rozrywkowych. Uczestnicy starają się określić co ma wartość poznawczą, a co jest elementem który ma budzić emocje w danym przekazie.

5) Uczestnicy podzieleni na kilka mniejszych grup dostają za zadnie wypisanie na dużym szarym papierze psychologiczne i społeczne uwarunkowanie języka kierowanego kolejno do dzieci, podwładnych, urzędników, przełożonych oraz dziennikarzy. Po zakończeniu, prezentują swoje spostrzeżenia.

6) Dyskusja na temat mowy ciała ludzi podczas rozmów. Zaznaczenie aspektów takich jak: odległość, intonacja głosu, gesty i mimika.

7) Podsumowanie przez prowadzącego kursu oraz przedstawienie osobistych wrażeń na jego temat przez uczestników.

POMOCE NAUKOWE:
-zastosowanie komputerów stacjonarnych
-rzutnik oraz projektor
-szary papier, mazaki

METODY:
-dyskusja, wykład
-praktyka – krótkometrażowe filmy, tworzenie dokumentów w Microsoft Word
-praca w grupie
-przedstawienie własnych spostrzeżeń

1 komentarz: