wtorek, 22 stycznia 2013

Scenariusz V- Edukacyjne zastosowanie komputerów



TEMAT 7 – Prawo w komunikacji i mediach.
Czas realizacji – 5 godzin
Cel : Uczestnik zna podstawowe prawa stosowane w komunikaji i mediach.
Cele szczegółowe :
1)Uczestnik zna rodzaje, źródła i praktyki stosowania prawa w kontekście mediów:
• wie, że prawo obowiązuje także w komunikacji z innymi, a naruszenie go jest karane,
• wie, czym są zwyczajowe normy komunikacyjne i umie je zastosować w typowych sytuacjach
• rozumie pojęcie umowy,
• wie, że korzystanie z usług komunikacyjnych wiąże się z zawarciem umowy,
• rozumie pojęcia wolności słowa, prawa do prywatności , ochrony dobrego imienia,
• umie wskazać przykłady swoich praw i obowiązków w sferze komunikacji;
2)Uczestnik rozumie , co to są prawa wyłączne i monopole intelektualne:
• wie, że nie powinno się przypisywać sobie cudzych dzieł,
• wie, że jest autorem i użytkownikiem informacji,
• wie, że o publikacji decyduje autor
• wie, co to jest plagiat,
• wie, że są różne prawa wyłączne: autorskie, patentowe, do znaków towarowych,
• wie, co to jest dozwolony użytek osobisty i publiczny,
3)Uczestnik wie , co to są prawa komunikacyjne:
• umie zgłosić dorosłemu problem techniczny i poprosić o wsparcie,
• umie opisać różnice między rodzajami usług telekomunikacyjnych,
• umie podać przykłady płatnych usług,
• wie, że operatorzy mają obowiązki i potrafi wskazać ich przykłady,
• umie poprosić opiekunów o pomoc przy zakładaniu konta w serwisach internetowych,
• wie, że nie może samodzielnie zawierać umów,
4)Uczestnik rozumie co to jest ochrona danych osobowych :
• rozumie ideę ochrony prywatności, ochrony danych osobowych i swoje prawa do takiej ochrony,
• wie, że komunikacja elektroniczna wiąże się z gromadzeniem i przechowywaniem informacji
o użytkownikach,
• umie rozpoznać sytuacje wymuszania danych osobowych,
• umie odmówić podania danych osobowych,
• umie zakładać konta, korzystając z pseudonimów,

PRZEBIEG ZAJĘĆ :
1) Wprowadzenie do tematu. Przedstawienie ogólnych zagadnień dotyczących prawa w komunikacji i mediach. Wyjaśnienie dotyczące słowa mówionego i pisanego.
Wykonywanie prezentacji na brystolach na temat komunikacji z innymi ludźmi , w rodzinie , przedstawienie ogólnie przyjętych norm w komunikacji. Uczestnicy wskazują swoje prawa i obowiązki w komunikacji , podają przyłady w których jasno jest zaznaczone ich prawo do prywatności.

2) Pogadanka z uczestnikami. Rozmowa na temat użytkowania informacji udostępnionych przez inne osoby korzystające, np.z internetu. Miniwykład związany z prawami autora do swojego dzieła. Burza mózgów : uczestnicy podają przykłady zachowania swojego prawa do publikacji , które mogą udostępnić innym. Podanie przykładów dotyczących tego, w jaki sposób nie można korzystać z udostępnionych materiałów(np.przypisywanie ich sobie).

3) Praca na komputerach . Rozmowa na temat prawa komunikacyjnego. Wytłumaczenie na czym ono polega. Następnie uczestnicy wskazują strony internetowe z których sami nie mogą korzystać. Wyszukiwanie usług , które są płatne i potrzebna jest pomoc rodziców aby można było z nich skorzystać . Wspólna nauka na komputerach , w jaki sposób przy pomocy rodziców zakłada się konto na serwisach internetowych.

4) Prowadzący tłumaczy co to jest ochrona danych osobowych. Uczestnicy podzieleni na grupy 3oosobowe przygotowują na brystolu prezentację zawierającą informację , kiedy takie dane osobowe są zdradzane. Następnie praca na komputerach . Nauka zakładania kont , w których stosowane są pseudonimy.

5) Podsumowanie zebranych dotychczas informacji. Podzielenie się wrażeniami.


METODY :
- miniwykład
dyskusja
praca w grupach
POMOCE NAUKOWE :
zastosowanie komputerów,
mazaki, kredki , długopisy, markery,
brystol,
papier samoprzylepny,

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz